Thema 2018 documenten.
Het thema van 2018 is gewijd aan benzine en petroleum tractoren.

Vele merken hebben enige of langere tijd motoren met deze brandstoffen toegepast in hun tractoren. In Europa was de diesel motor al snel geaccepteerd als aandrijving maar in landen als Amerika en Australië ging de voorkeur uit naar benzine. Dit ook vanwege de kostprijs van de brandstof. In Nederland was benzine relatief duur en werden benzine motoren gebruikt die met een verdamper waren uitgerust, zodat er het veel goedkopere petroleum kon worden gebruikt. Groot nadeel hiervan was dat wanneer de temperatuur van de motor en dus ook de uitlaat varieerde de brandstof in meer of in mindere mate verdampte en daardoor een andere verbranding kreeg. Dit was het meest merkbaar bij stationair draaiende motor omdat dan de motor afkoelde. Ook starten op petroleum was niet mogelijk en daarom moest er ook een tank met benzine zijn om de tractor daarop te starten. Bij het stopzetten van de motor moest eerst worden overgegaan op benzine zodat de resterende petroleum uit het brandstofsysteem was opgebruikt. Bij het opnieuw starten werd dus direct benzine gebruikt. Wanneer de motor warm genoeg was werd overschakelt op petroleum. Bij het uitvallen van de motor had men dus een groot probleem omdat er geen benzine in het brandstof systeem zat.
Toen de dieselmotor steeds betrouwbaarder werd verloren benzine en petroleum de voorkeur.

Hieronder de geschiedenissen van de merken die in 2018 met een of meerdere tractoren binnen dit thema vertegenwoordigd waren in het Trekkermuseum.

De geschiedenis van Allis Chalmers
De geschiedenis van Cockshutt
De geschiedenis van Oliver uit 2022
De geschiedenis van Mineapolis-Moline
De geschiedenis van Mc-Cormick-International uit 2011
De geschiedenis van Volvo BM uit 2009
De geschiedenis van Massey-Ferguson (Harris) uit 2012
De geschiedenis van Ford en Fordson uit 2013
De geschiedenis van John-Deere en Lanz uit 2015
Klik op de foto en het document opent.