Opening museumseizoen OTMMZ 2026

De opening van het museumseizoen is traditiegetrouw de eerste zaterdag in mei. Dit jaar dus 2 mei.
Dit wordt gedaan met veel activiteiten in en rond het museum. Houtsnijwerk in de vorm van Zeeuwse knopen en poppetjes, maar ook het snijden van Zeeuwse Paeremessen. Het "Meccano Gilde Nederland". Rinus Hoogesteger met zijn modellen. Zijn zelfbouwtrekker stond een hele dag te draaien op een beetje spiritus, met de juist gereedgekomen platte wagen met kisten graan erachter. Een model van een Borga dorsmachine met Ter Borg & Menninga stroopers werd door hem gedemonstreerd. Babbelaars bakken. Schilderijen aan de muren. Vitrines met schaalmodellen, houtsnijwerk, ploegen en ploegwedstrijden. De klederdrachtpoppen. Oude landbouwwerktuigen aan de muren. En de oude trekkers binnen het thema van dit jaar, "Drie en vier cilinders".
Er is op die manier voor iedere bezoeker iets interessants te doen, te zien of te beleven.

Voordat het officiële gedeelte begint, wordt er eerst koffie geschonken en de traditionele Zeeuwse bolus hoort daar vanzelfsprekend bij. Gedeputeerde Wilfried Nielen was uitgenodigd om, door middel van het steken van de eerste ring, de dag en de ringsteekwedstrijd te openen.
De voorzitter Rinus van 't Westeinde heette hem van harte welkom en vertelde wat er in een seizoen zoal gebeurt, en merkte op dat al het werk door vrijwilligers gedaan wordt.
Op zijn beurt dankte Wilfried hem voor de uitnodiging. Hij vertelde dat hij vroeger als kleine jongen ook op een trekker had gereden. Een Zetor wist hij nog. In welk land deze was gebouwd, wist hij niet helemaal meer, maar hij dacht Rusland.

De eerste ring werd daarna gestoken door Wilfried op éen van de eerste Kramer-trekkers. Op een simpele oude 1-cilinder-trekker is het best lastig om dan ook nog een ring te steken. Hij had dan ook enkele beurten nodig om het met wat hulp voor elkaar te krijgen.

Hierna kon de wedstrijd van start. Een recordaantal van 27 deelnemers, met voor het eerst 2 dames onder de chauffeurs, begon met drie ronden op de grootste ring die 10 punten oplevert. Daarna wordt de ring na iedere drie ronden kleiner. Tegelijkertijd gaat het puntenaantal van een ring flink omhoog. De volgende ring is 20 punten waard. Ringmaat drie telt voor 30 punten. Daarna 40 en de kleinste is 50 punten waard. Iemand kan alles raaksteken, maar een misser op de kleinste ring kan dan toch betekenen dat de kans op een beker is verkeken. De ringhoogte wordt voor elke rijder aangepast. Dit is wel nodig, want het hoogteverschil tussen een International Farmall 1466 en een Holder B10 is wel erg veel.
Nieuwkomer Huib Vermeu werd op een John-Deere 510 eerste met 320 punten. Johan Mieras werd tweede op zijn John-Deere 1020 met 200 punten. Om de derde beker moest worden gekampt tussen Danny Vermeu op een Porsche Junior en Bernhard Haver op een Someca 55, omdat beiden 260 punten hadden gescoord. Bernhard won de kamp. Huib Vermeu mag dit jaar de bijbehorende wisselbeker op de schoorsteenmantel zetten.

Dankzij het voortreffelijke weer, de goede catering en de vele bezoekers was het een geslaagde dag.

Klik op de foto om naar het fotoalbum te gaan.

Neem op een kijkje op onze facebook pagina voor foto's en filmpjes.

Foto's beschikbaar gesteld door:

K. de Regt, H.M. de Troije, A Dingemanse

Terug naar evenementen