Al verschillende keren
was er gevraagd wanneer er weer eens een busreis werd georganiseerd. Het bestuur
was welwillend, maar Covid gooide hier ook weer roet in het eten. Maar op
zaterdag 19 november vertrok er om 8.00 u. een volle bus van de firma De Baar
uit Wemeldinge met een vrijwilliger als chauffeur, vanaf het museum richting
België. Onderweg naar onze eerste stop in Harelbeke kregen we koffie
geserveerd in de bus. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt en lekker
kunt kletsen.. Voor we het wisten waren wij bij het bedrijf van Michel Geldof.
Deze negentig jarige voormalige vlashandelaar en eigenaar van een metaalbedrijf,
verwelkomde ons en vertelde hoe hij veertig jaar geleden begonnen was met
verzamelen. Ondertussen kregen wij weer koffie en de onvermijdelijke bolus
die Michel met smaak verorberde. Hierna werden wij gedirigeerd naar een loods.
Onze mond viel open van verbazing. Hier stonden een groot aantal, tot in de
puntjes, opgeknapte tractoren waarvan er een aantal exclusief waren. Zoals
een Deutz 12006 VWD waarvan er maar vijf waren gebouwd, maar ook een Heider
van de Rock Island Plow Co. Een drietal John Deere Overtime modellen. International,
Lanz, Vierzon, Hart-Parr, een rij Porches, MAN en Hanomag en nog veel meer.
Allemaal met de banden van de grond en een lekbak eronder. Na hier alles gezien
te hebben werden we per bus naar een andere loods gebracht. Die stond ook
weer vol met vier rijen tractoren. De voorkeur van Michel voor Deutz was hier
goed te zien, twee rijen met de groene neuzen netjes in het gelid tegenover
elkaar. Ook hier een paar bijzondere exemplaren zoals een Argentijnse Deutz
met een motor die 20 graden gekanteld in het frame stond. Daarnaast een D9905
FWD. Maar ook een Bauche wijnbouw trekkertje uit 1924, die nog niet gerestaureerd
was. Een Pavesi leger trekker met FWD en knikbesturing op ijzeren wielen om
geschut te trekken. Deze in 1917 gebouwde trekker is vast nog in de 1e WO
gebruikt en misschien wel in België achter gebleven. We waren tenslotte
in het gebied waar de frontlinie in die tijd lag. Enkele tractoren werden
hier gestart. Hierna ging het in de bus weer terug naar het eerste adres waar
er nog wat gedronken werd en Michel vertelde dat het gezamenlijke entree bedrag
werd geschonken aan een afdeling van een Gents ziekenhuis die een afdeling
heeft voor kinderen met kanker. Hij was daar al jaren donateur van. Aan alles
was te merken dat Michel een betrokken mens was. Goed voor zijn personeel,
zijn omgeving en zijn tractoren.
Voor de warme lunch was er afgesproken bij de Bistro Oud-Eikenhof in Olsene.
Deze bistro was nog maar kort geleden geopend. Ondanks het grote aantal eters
werd in rap tempo de lunch geserveerd en ieder was het er snel over eens dat
het heerlijk was.
Na de lunch ging het naar het laatste adres in Machelen aan de Leie waar André
Goossens een verzameling heeft en de ATV Vierzon Club is gevestigd. Dit museum
staat vol met allerlei tractoren die volledig zijn gerestaureerd of waar nog
aan gewerkt wordt en een groot aantal, waarvan de meeste buiten, die staan
te wachten op behandeling of dienen als donor voor projecten. Hier werden
ook enkele tractoren gestart. Na enige tijd werd de bus weer opgezocht want
we moesten tenslotte om 17.30 u. weer bij ons vertrouwde museum zijn. Iedereen
was vol lof over deze dag en het bestuur werd bedankt voor de organisatie.
Dit smaakt naar meer, dus wie weet komt er een vervolg.
Foto's beschikbaar gesteld door:
H. de Troije, L. Zweemer,
J. Lorier en A de Visser